Buenos Aires en Peru sacred valley van de Inca's - Reisverslag uit Puno, Peru van waldo-hannie - WaarBenJij.nu Buenos Aires en Peru sacred valley van de Inca's - Reisverslag uit Puno, Peru van waldo-hannie - WaarBenJij.nu

Buenos Aires en Peru sacred valley van de Inca's

Door: Waldo

19 December 2014 | Peru, Puno

Beladen met tips van reislustige vrienden en collega's zijn we net na Sinterklaas vertrokken voor een reis van 3 maanden. Noem het een sabbatical, een wereldreis, allebei goed. Door buurman naar Schiphol gebracht en door dochters Zina en Louti uitgezwaaid.
Tussenlanding Buenos Aires opgerekt tot twee dagen en meteen die geweldige stad bekeken vanuit een open toeristenbus (voor 't eerst van ons leven, maar wel efficiënt en bovendien kregen we er een fles malbec bij). Van La Boca met het stadion van Boca Juniors tot de begraafplaats La Recoleta met het graf van Eva Peron. Volgende dag te voet naar de houthaven, met verbouwde pakhuizen met trendy horeca a la de ontwikkeling van de IJ-oevers in Amsterdam.
Met een avondvlucht naar Lima, nacht op het vliegveld gehangen, en de volgende ochtend doorgevlogen naar Cusco, Peruaanse hoofdstad van het Incarijk. Spectaculaire landing tussen de bergen en uitstappen op 3.340 m. Dat komt aan: Hannie wordt stevig hoogteziek. Met pillen uit een plaatselijk apotheekje ligt ze te recupereren, terwijl ik een portie alpaca verorber. De volgende ochtend is Hannie gelukkig weer fit genoeg om de trein naar Machu Picchu te nemen. Schitterende route, met een gedeelte waarbij de trein heen en weer, als een vallend blad, naar beneden gaat. Ramen in het dak geven uitzicht op de bergen. Het laatste stuk naar kan uitsluitend te voet over de Incatrail of met de trein. Vanwege de conditie van onze knieën resp. voeten blijven wij in de trein zitten tot Aguas Calientes oftewel Machu Picchu Pueblo (2.040 m). Volgende ochtend om 5 uur met de bus omhoog naar de wereldberoemde ruïnes. We zijn niet de enigen kan ik je vertellen, maar dat maakt niet uit want door de dichte mist zien we toch geen hand voor ogen. Dan begint het nog te regenen ook. Teleurstellend, mild uitgedrukt. Maar opeens trekt het open en openbaart Machu Picchu zich tussen wolkenflarden aan ons. Magic! De hele dag dwalen we over het terrein en beklimmen ook de beangstigend steile berg Waynapicchu. Topervaring!
Het onvermijdelijke stuk met de trein terug. Met een taxi "doen" we de prachtige vruchtbare sacred valley: zoutpannen, uiteenlopende Incasteden met indrukwekkend dikke muren van naadloos passende steenblokken. Ook nog even een pas over van 3.760 m.
Terug in Cusco een backpackershostel, waarin zich een disco blijkt te bevinden en gasten om half vier 's nachts luidruchtig een potje gaan poolen. Het is echter wel goedkoop...
Met de bus (de trein is voor toeristen 6x zo duur) naar Puno aan het Titicacameer. Comfortabel: we hebben naast een chauffeur ook een hostess en een reisleider tot onze beschikking. Enkele stops bij bezienswaardigheden en op het hoogste punt (4.335 m), waarna we de altiplano van Puno oprijden. En daar doemt het Titicacameer op, een sinds mijn Bosatlas begeerde bestemming.

• 20 December 2014 - 09:03

Tineke:

Lieve Hannie-Waldo (of omgekeerd)! Heelijke verhalen - wat een goede start! Het optrekken van die wolken - prachtige foto Machu Pichu - de enge stijle berg - en dan het beeld van doe goeie-ouwe Bosatlas ineens live voor ogen... Beeldend, verlokkelijk. Geniet maar samen! Kus uit Amsterdam!

• 20 December 2014 - 11:27

Marjorie:

Genieten van een afstand, dank! En heeeel veel plezier, xx Marjorie

• 20 December 2014 - 13:59

Alice:

Geweldig, jongens! Blij iets te lezen. Happy Christmas, waar gij ook zijt XXX

• 20 December 2014 - 14:09

RobV:

Goede verhalen zeg!
    En wonderlijk dat al die mooi passende stenen van de Machu Pichu ook gewoon blijven liggen als zelfs de hele handel op z'n kant ligt..:-)
    Geniet ervan lieve lieden en hele goede feestdagen!
    GrRob&Mar

• 20 December 2014 - 14:42

Kornelis:

Als ik het goed begrijp was één van jullie eerste uitstapjes (naar de houthaven) een kennismaking met de Motorkade van Buenos Aires. Gaarne wat meer details over dit uitstapje Waldo.
    Voor het overige een prachtig verslag van een in toeristische activiteiten verpakte hoogtestage, die Waldo zeker de eerstvolgende hoofdprijs gaat opleveren bij het ingaan van het nieuwe wielerseizoen.
    Knap ook dat je op die Peruviaanse hoogte de illusie van ijlkoorts in je verslag hebt weten te omzeilen.
    Zeer benieuwd naar verdere belevenissen.
    Knuffels, Kornelis

• 20 December 2014 - 18:37

Angela:

Hallo Hannie en Waldo,

Het begin klinkt al geweldig!

Veel plezier de komende maanden!

Groetjes Angela

• 20 December 2014 - 21:51

Sandra:

Lieve Hannie en Waldo,

Klinkt heerlijk jullie eerste ervaringen. Heel fijne kerstdagen en alle moois voor 2015.
    Kus Sandra en Roland

• 20 December 2014 - 23:37

Ingvild:

Leuk om te lezen! Goed op weg. Toerbus met Malbec, wat wil je nog meer!

• 21 December 2014 - 12:21

Liliane:

wouw jaloers makend, heerlijk!! Veel plezier nog .

• 22 December 2014 - 13:17

Marleen:

O heerlijk en vooral zo samen alles meemaken en genieten. Mooie feestdagen en een dikke knuffel Marleen

• 24 December 2014 - 13:52

Lucienne:

Lieve Hannie en Waldo,
    Pff gelukkig komen jullie dit seizoen niet meer op het ijs met die hoogtemeters in de benen!!! Te frustrerend voor ons… Zaterdag 20/12 op de ijsbaan meteen verslag uitgebracht van jullie belevenissen en jullie krijgen de groeten van iedereen. Was zo enthousiast dat ik ook het eerste trainingsuur uitgebreid over jullie verteld heb, aan zeer geïnteresseerde luisteraars overigens, ook al kennen ze jullie niet haha.
    Heerlijk om jullie prachtige verhalen te lezen, doet ons ook weer wegdromen….. Jullie waren net te vroeg in Buenos Aires waar Dakar 4 januari start en 17 januari finisht. Maar genoeg andere mooie, leuke, spectaculaire en magische ervaringen staan jullie nog te wachten. Leuk om op deze manier mee te leven met jullie wereldreis… zo reizen wij gezellig met jullie mee.
    Fijne feestdagen gewenst op de bijzondere plek waar jullie dan zijn!!
    Heel veel plezier de komende maanden en vooral GENIETEN!!!!!
    Wij zijn nu al benieuwd naar jullie volgende verhaal.
    xxxx Lucienne

• 24 December 2014 - 20:49

Hennie:

Hoi Hannie en Waldo,
    bij jullie zomers en heerlijke buitendagen, bij ons veel wind, regen, maar niet echt winter. Schaatsen zit er op natuurijs echt niet in! Jammer wel. Leuk zo alvast een begin van jullie reis mee te maken. We konden ons een goede voorstelling van de omgeving maken, want juist op TV België één was een reisverslag van jullie traject!! in 'Vlaanderen vakantieland'. Zondag vervolg - dus weer 'meereizen met jullie'!
    Kerstavond is het hier - bij jullie nog een aantal uren hiervoor en in heel andere 'sferen' denk ik. Geniet samen - heerlijk hoor. We zijn benieuwd naar jullie vervolg.
    Liefs, René en Hennie

• 25 December 2014 - 17:14

Marian En Timo:

Hey Hannie en Waldo, wat een mooi verhaal! Ik weet niet of jullie aan Kerst doen, het zal,toch wel tussen al die katholieken. Een fijne kerst dan en voor straks alvast een knetterend begin van het nieuwe jaar. Dat we stikjaloers zijn opmaalde spreekt vanzelf en we verheugen ons nu al op jullie verhalen straks. Veel liefs. Marian en Timo

• 25 December 2014 - 22:57

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties! Een prettige kerst en alvast de allerbeste wensen voor 2015 vanuit een zonnig Arequipa. Vandaag een nieuw verslag geplaatst. Waarbenjij.nu stuurt alleen geen automatisch mailtje meer geloof ik.....
    Liefs en groet! Hannie

• 03 Januari 2015 - 19:06

Annette En Rob:

Ha lieve Hannie en Waldo, wat een mooi eerste reisverhaal. We wensen jullie vanuit de Venusstraat een heel mooi en gezond 2015