Sydney , Great Barrier Reef & tropisch regenwoud - Reisverslag uit Wolli Creek, Australië van waldo-hannie - WaarBenJij.nu Sydney , Great Barrier Reef & tropisch regenwoud - Reisverslag uit Wolli Creek, Australië van waldo-hannie - WaarBenJij.nu

Sydney , Great Barrier Reef & tropisch regenwoud

14 Januari 2015 | Australië, Wolli Creek

In Sydney met een airport shuttle naar het centrum. Iets te relaxte en uitermate praatgrage chauffeur maakt er een citytour van, want hij kan van geen enkele inzittende de bestemming in een keer vinden. Wij zitten in het enorme Elephant Backpacker vlak bij het park The Domain. Tattoos en piercings bepalen het beeld. "Zijn jullie backpackers?!" vraagt een verbaasde jongen in de lift. Jazeker, al hebben onze hybride rugzakken ook wielen...
Buitenwijken van de stad vinden we ongezellig, op autogebruik afgestemd. De ligging aan zeearmen maakt alles goed. Het beroemde Opera House op de meest prominente plek tegenover de Harbour Bridge. Met een veerboot gaan we naar Watson's Bay: strand, natuurpark, vuurtoren, uitzicht over de oceaan, geweldige vistent.

In ons hostel hebben we wel internet, maar dat raakt volledig dichtgeslibd als honderd jongeren uit hun roes ontwaken en op hun smartphones tekeer gaan. In een airconditioned reisbureau met wifi organiseren we ons verblijf in Down Under (met slechts 23 miljoen inwoners, van wie 1/5 in Sydney woont). Het wordt toch een retourtje Cairns! Een dag duiken/snorkelen op het Great Barrier Reef, 70 km uit de kust. Ik maak 3 duiken met een handjevol certified divers. Goede briefings aan boord, geen geintjes t.a.v. veiligheid. Geweldig, mooi en divers koraal, roggen, haaien, nemo's, etc. Minder hoeveelheden vis dan bijv. de Rode Zee (ahum...). Blij dat we dit gedaan hebben; vooral ik vind het fantastisch na jaren bij WNF en de verhalen van collega's bij Rijkswaterstaat het GBR nu zelf bezocht te hebben.
Ook Cairns is weer zo'n 'autostad', maar de esplanade is fantastisch: de Lagoon is een vrij toegankelijk ondiep zwembad met een park er omheen. Palmen, picknicktafels en heuse grillplaten waarop men links en rechts maaltijden aan het bereiden is. En ook nog het beste internet tot nu toe, zij het met datalimiet. Zeer relaxt!

Tussen duiken en vliegen doen we een dagje tropisch regenwoud. Hannie wil haar paraplu in het hostel laten, maar ik maak haar nog even attent op de bestemming: tropisch REGENwoud... Inderdaad regent het grote delen van de dag. We nemen de historische trein naar Kuranda. Toeristisch, zeker, maar leuker dan we dachten. Staaltje engineering eind 19e eeuw. Het traject gaat over spectaculaire bruggen en door met houwelen uitgehakte tunnels de bergen in. Kurunda is behoorlijk toeristisch, maar op de jungle trail rond het dorp komen we niemand tegen, behalve een groep schaars geklede, onder een brug levende aboriginals. (Bij de Lagoon zijn de blanken juist schaars gekleed en zitten de gemarginaliseerde aboriginals in werkkleding in de schaduw).
Van de attracties doen we er 1: het parkje met krokodillen, pythons, koala's, wombats, kangoeroes en wallaby's.

We relaxen nog een ochtend bij de Lagoon en vliegen dan terug naar Sydney. Nog lang is aan bakboord het Reef te zien. In Sydney hebben we deze keer een praatgrage Chinese chauffeur die in hilarisch gemankeerd Engels lollig probeert te doen. Voordeel is dat hij WEL de weg weet. En hij voert ons langs de keerzijde van de Australische medaille: de daklozen in Woolloomooloo en de lange rijen voor de gaarkeuken...
We overnachten weer in Elephant, waar we het grootste deel van onze bagage hadden achtergelaten. Bevalt ons prima: betaalbaar, aardig 'personeel' (vaak meewerkende gasten). En we improviseren zelf wel gordijnen of kussens als die niet aanwezig blijken te zijn.
Vandaag naar Hong Kong!

• 14 Januari 2015 - 01:01

Tineke Van Brederode:

Nog een poging om een bericht achter te laten. De vorige keer een heel verhaal over Linnaeus en de vultures geschreven, maar het verdween! Als dit wél lukt te posten, doe ik het vaker. Op naar Hongkong. Spannend!! Geniet!! T

• 14 Januari 2015 - 01:08

Alice:

Superleuk jullie gisteren 'live' via Skype te zien aan de lagoon!
    Alice XXX

• 14 Januari 2015 - 08:42

Rob:

Lieve Lieden,

Het blijft een feestje om te lezen, laat staan om het mee te maken.
    Geniet ervan! (lukt heel aardig zo te lezen)

GrRob

• 14 Januari 2015 - 08:48

Angela Van Der Geest:

Hallo Hannie en Waldo,

Wat heerlijk om jullie reisverhalen te lezen. Krijg helemaal zin om ook zo'n reis te maken.
    Veel plezier nog en ben benieuwd naar jullie volgende avonturen.

Groetjes,
    Angela

• 14 Januari 2015 - 09:56

Ed:

hoi hoi, fijn om te lezen deze mooie verhalen en btje jaloers makend uiteraard. hoeveel indrukken kun je krijgen op zo'n reis, zelfs voor jullie als ervaren reizigers. veel plezier verder. hong kong, vond ik heel apart met de chinese kerstman toendertijd als mooiste mix van oost en west.
    ( ik hoor waldo al Regenwoud zeggen tegen Hannie .....)

groeten van ed en sonja

• 14 Januari 2015 - 10:19

Marjorie:

Haha, REGENwoud! Ben nu al benieuwd naar de volgende verhalen.. Smaakt naar meer dus!
    Plezier weer, xx Marjorie

• 14 Januari 2015 - 12:22

Jorieke:

Ha lieve Hannie en Waldo,

Wat een mooie verhalen lezen we elke keer van jullie! Blijf genieten en schrijven zodat wij ook een beetje mee genieten van jullie waanzinnige trip :)

Lieve groetjes Maarten en Jorieke

• 14 Januari 2015 - 12:35

Trees:

Hoi lieverds,
    Het lijkt mij heel bijzonder om van de ene cultuur naar de andere cultuur te gaan. De reisverslagen laten mij een beetje meegenieten. Ben erg benieuwd hoe jullie Hong Kong gaan ervaren na de GBR! Hoe lang is het vliegen daar naar toe? Gaat het alweer goed met je rug Waldo? Lekker dat tijd nog steeds geen issue is als je nog zo lang vrij bent. Blijf lekker genieten van alles om je heen en elkaar. Ik kijk weer uit naar het volgende reisverslag. Liefs,

• 14 Januari 2015 - 13:33

Lucienne:

Ohhh wanneer gaan wij weer…. pfff snik snik, krijg gewoon heimwee bij het lezen van jullie verhaal over Cairns, het regenwoud en de GBR. Wat een heerlijke verhalen.
    Voor de komende tijd, No Worries Mates, relax en geniet!!
    Veel plezier in Hongkong!! xxx Lucienne

• 15 Januari 2015 - 01:13

Waldo E Hannie:

Wat leuk, al jullie reacties! Veel dank! De aankomst in HK (na 9,5 uur vliegen Trees) was prima, meteen heerlijk gegeten op de luchthaven. Goede info over openbaar vervoer ook, dus zo met de juiste bus vlak voor waar ons hotel moest zijn uitgestapt. Een chique winkelstraat, maar geen hotel te vinden. Dat bleek via de onderwereld van winkeltjes en steegjes en 100.000 Indiërs onder de winkels te bereiken te zijn. Boll E, 12e verdieping. Even wennen, lijkt meer voor minder vermogende chinezen te zijn. Volgende keer weer backpackershostals!
    Liefs!

• 15 Januari 2015 - 08:04

Marleen:

Jullie verhalen blijven mooi...............ben benieuwd hoe HK voor jullie is. De binnenstad hoog en zakelijk en de rand meer in dan aan het water... Totaal andere wereld. Geniet!! Liefs Marleen

• 16 Januari 2015 - 13:56

Mirjam:

Eindelijk een reactie via de mail via een NIEUW email adres ook. Oude PC, nieuwe PC, tijd .. dat alles speelde een rol. Nu geniet ik evenals jullie andere naasten van jullie avonturen en ik kan alleen maar beamen wat zij schreven. Ook ik reis nu bijna lijfelijk mee gewoon vanuit mijn huiskamer in Leiden, hoe comfortabel is dat?
    'T is half januari, jullie hebben nog even om nog meer bijzonders te beleven. Ik lees graag wat dat dan daadwerkelijk geworden is.
    Liefs!

• 19 Januari 2015 - 14:42

Jeannet:

Wat een leuke/mooie verhalen. Blijf schrijven en nog meer genieten.

• 20 Januari 2015 - 13:20

Buur En Buuf:

Helaas nu pas al jullie verslagen bekeken. Het is een feest om te lezen hoe jullie er in duiken maar toch ook bewust alles tot je laten komen. Geniet en veel plezier - wij bewaken het fort hier.

En leuk dat de buurman in verslag één staat :). Wij wachten rustig op het pakketje uit HK. Hopen dat er kadootjes inzitten :).

Liefs, Roos en Olle

• 20 Januari 2015 - 23:54

Tineke:

Zin in jullie volgende verhalen! We volgen jullie in karavaan naar het einde van de wereld. Leren elkaar in de tussentijd ook nog een beetje kennen, haha. Ik krijg ook wel weer zin. Wil Erk nog overhalen tot een safari in het stroomgebied van de Orinoko of The Great Rift Valley. 'Gewoon' het 'oude' Afrika - zolang het er nog is. Ook op t lijstje: Madagascar en Tahiti... We zullen het zien... Maar nu China voor jullie: vertel!!!